Rabu, 18 Januari 2012

.: ALLAH TARBIAH LAGI :.


subhanallah begitu besar nikmat kehidupan yang Allah beri kita setiap hari hinggalah hari ini..saya sahaja yang belum cukup bersyukur ke hadrat Allah swt atas segala2nya..ighfirli zunubi..Alhamdulillah YaAllah..biar sedikit rezeki kami asalkan ia berkat untuk kami berdua..jangan lebih sehingga kami membazir di atas nikmatMu..

TARBIAH

Tarbiah datang dari Allah swt dengan pelbagai cara..tarbiah datang bukan sebab Allah nak menyusahkan kita tapi sebenarnya Allah nak kita sebagai hambanya sentiasa mengingatiNya setiap masa dan keadaan..bersyukur dengan setiap nikmat yang diberikan kepada kita..



Hari ini saya nak cerita satu kejadian yang saya rasa ini ialah tarbiah dari Allah untuk kami berdua yang mana Allah telah beri peluang buat usaha agama..semoga saya sendiri dan suami mengambil iktibar atas kejadian ini..

Petang ini saya menunggu suami dengan sabar..sebelum ke sekolah tadi suami pesan nak terus buat 2jam setengah lepas sekolah..ternyata memang lambat tidak seperti hari biasa..selesai makan lunch, suami kata nak rehat sebentar sementara nak tunggu solat asar..kami pun berehat..

tiba2 hujan turun dengan lebatnya..masyaAllah..dah la kenyang makan tadi, hujan pulak, mata pun dah nak jadi mata garfield ni..kuyu je..saya menoleh suami, laa,dah terlelap rupanya..mesti penat sangat..




hehehe..pilihlah kita yang mana satu?
Saya pun buat2 membaca buku di sebelah (dengan harapan boleh la kejut suami bangun solat nanti)..sedar2 dah mimpi..hmm..dok syok layan mimpi..(mana tak syok, mimpi masa sekolah menengah dulu2)..tiba2 dengar motor sampai depan rumah..saya dan suami pun bangun terkejut..yaAllah, pukul berapa ni..masyaAllah, 5.30pm dh ni..abg, bangun cepat, abg dah terlepas solat jemaah ni..eh,jap jap..sape yang tin(hon) kita tadi? kami pun mengintai dari tingkap..Allahuakbar, Hj. Nazir (karkun lama marhalah jiran kami) la bang..mesti dia nak ajak khususi ni..saya pun terus ke depan bagitau Hj, Nazir suami saya dalam bilik air..

MALU BIAR BERTEMPAT

Sesudah suami mandi saya nampak air muka suami saya berubah..mesti dia resah sangat sebab tak dapat solat berjemaah, apatah lagi lambat solatnya hari ini, di tambah lagi malu dengan Hj.Nazir..

Saya pun cepat2 menyenangkan hatinya..


"takpe lah abg, ini Allah nak tarbiah kita..memang salah kita pun..betulkan niat,   buat apa nak malu dengan manusia..malu dengan Allah tu, kita terlewat solat"

suamiku tersenyum kelat..kesian saya tengok dia..dia pun keluar terus ke masjid..

pulang dari masjid suamiku mula bercerita..Allah nak tarbiah dia lagi tadi..sampai sahaja di masjid, dia terus solat asar..hatinya resah sebab malu takut orang ternampak dia solat lambat katanya..lepas solat, dia habiskan zikir petang..Hj.Nazir yang di tunggu2 tak pun muncul2..pelik juga sebab td Hj.Nazir gerak dulu ke masjid..

lepas tu Hj.Nazir tegur suami saya dr belakang..

"maaf ustaz, saya pergi kedai tadi"..
 masyaAllah..nak tercabut jantung suami saya..katanya:

"ish,abg malu dengan Allah..Allah nak jaga hati abang sebenarnya tadi sebab tu Allah jalankan Hj.Nazir ke kedai..sepatutnya abg malu dengan Allah, bukan malu dengan manusia bila dah buat salah..astaghfirullah hal 'azim..alhamdulillah Allah ajar kita hari ni"

Kejadian yang sama pernah berlaku tahun lepas apabila kami tertidur sehingga melepasi waktu Asar..masa tu di kejut oleh Cikgu Suhaimi (tuan rumah takleem masturat)..beliau bagi salam entah berapa kali, boleh kami tak sedar..hehehe..mujurlah kami dah menganggap Cikgu Mie macam parent sendiri..malu tu malu juga..tapi kalau bukan asbab Allah hantar Cikgu Mie ke rumah, entah pukul berapa lah kami bangun solat Asar time tu kan kan???



Rasulullah SAW bersabda:


“Malulah kepada Allah dengan sebenar-benar malu.” Para sahabat menjawab: “Kami memang malu kepada Allah, wahai Rasulullah, alhamdulillah.” Baginda berbicara lagi:

“Bukan itu yang aku maksudkan. Malu kepada Allah dengan sebanar-benar malu ialah: Engkau memelihara kepala dan apa yang difikirkan, engkau memelihara perut dan apa yang diisikan ke dalamnya, engkau mengingati mati dan segala kehancurannya. Dan barangsiapa yang inginkan akhirat, dia tinggalkan perhiasan kehidupan, dan dia utamakan akhirat dari dunia. Barangsiapa yang melakukan sedemikian barulah dikatakan dia malu kepada Allah dengan sebenar-benar malu.”

sumber:iluv islam


1 ulasan:

Ismi Ijmi berkata...

Assalamualaikum.
lawatan.
:-)