Selasa, 1 November 2011

MACAMANA NAK JD الصابرون DAN الشاكرون ???

seronok duduk kampung ni, malam2 ada kelas mengaji kitab di masjid..alhamdulillah, dapat tmbh ilmu sy (mmg terlalu ketagih ilmu agama sbb lemahnya sy :( )..

insyaAllah..ilmu yg bermanfaat kita share ye ye..baik utk sy dan anda semua..ni kuliah US. ABDULLAH AHMAD, lecturer KIDU, muassasah POKOK SENA..

mane yg kurang..tolong topup dan btl kan ye..almaklumlah, sy lama tggl study, nk right down note ni lambat skit..hehehe..


Apakah pengertian الصابرون DAN الشاكرون???

الصابرون -org2 yg bersabar
الشاكرون - org2 yg bersyukur


Bagaimana nak dtgkan SABAR dan SYUKUR dlm diri kita???

Ulama kata : kita perlu mencontohi org yg lbh tggi dr kita dr segi IBADAT dan kita perlu jg melihat org yg lbh rendah dr kita dr segi KEDUNIAAN.. barulah kita akan menjadi org yg الصابرون DAN الشاكرون..

Apakah contohnya??

Dlm beribadat : selalu kita lihat org lain yg sibuk buat amal utk tgkatkan amal msg2 mcm solat2 sunat, baca quran, berzikir, berbuat baik sesama muslim dll..tp kita ni mcm xda perasaan tgk org2 mcm ni..yaAllah, langsung tak nak mencontohi..bila di suruh solat, jwpnnya (aaahh, nnti dulu la, masa byk lg..ala, blm dpt hdyh lg..plg teruk kita kata : mcm la org smbhyg tu blh masuk syurga) plg teruk kita kutuk lg mrk semua..(aaahh, dorg tu nk menunjuk2 jer)..astaqfirullahal 'azim..spttnya kita mesti ada rasa malu dgn diri sndiri (knp aku tak blh buat mcm dorg jgk??) dan spttnya kita berazam utk mencontohi org tu spy kita sama2 dpt tgktkan amalan kita juga..

Dlm keduniaan : bygkan kita ni ada gaji sbyk rm2000, tp sllu sgt mengeluh ini tak cukup, itu tak cukup, org lain ada kereta besar kita pn sibuk nk kereta besar jgk, org lain ada itu ini, kita pn nk itu ini jg..knp la kita tak bygkan pulak ada org lain yg gaji kurg lg dr kita..cth pekerja tkg kebun di sekolah..mrk dpt gaji yg sedikit tp Allah bg cukup dgn kehidupan mereka..blh sara anak2, hdp bhgia sbb takda hutang n kdg2 hairan sbb rezeki mrk melimpah2 lbh dr kita yg bergaji besar ni..

pkr2 mcm ni sslu terjadi kn kn kn???

kalau kita blh ikut pesanan ulama tu, insyaAllah kita akan tergolong sbg org2 yg bersabar n org2 yg bersyukur..bersabar setiap apa terjadi pd kita dan syukur dgn apa yg Allah beri pd kita tu..ssghnya ssh, sng, kaya, miskin dtg dr Allah swt..kalau kita bersyukur, Allah akan bg ganjaran yg besar pd kita..kalau bkn di dunia..insyaAllah di akhirat nnti..ameen..


Tiada ulasan: